Гурток працює за авторською навчальною програмою, яка розроблена на основі навчальної Програма з позашкільної освіти. Художньо-естетичний напрям. Випуск 2,
рекомендовано Міністерством освіти і науки України ( 2009 рік).Затверджено листом МОН від 18.07.2007 р. №1/11-5303"/ / [Електронний ресурс] – режим доступу:
Міністерство
освіти і науки України
Управління
освіти Рівненського міськвиконкому
ПОГОДЖЕНО ЗАТВЕРДЖЕНО
Протокол засідання Наказ управління освіти
науково-методичної ради Рівненського міськвиконкому
КУ «Рівненський міський ___________№__________
методичний кабінет
Рівненського міськвиконкому
___________№___________
Навчальна програма з
позашкільної освіти
декоративно-прикладного
напряму
«Художня вишивка»
2 роки навчання
м. Рівне 2015р.
Автори-упорядники:
Лисюк Людмила Іванівна, керівник гуртка «Художня вишивка» Рівненської ЗОШ № 23;
Кушева
Наталія Олександрівна, заступник
директора ПДМ.
Рецензенти:
Іщук Іван Мирославович – методист КУ «Рівненський міський методичний кабінет» ;
Мартинчук Наталя
Володимирівна – заступник директора з виховної роботи
Рівненської ЗОШ №23;
Рябонець Орися Іванівна – Заслужений майстер народної творчості України.
ПОЯСНЮВАЛЬНА ЗАПИСКА
На Україні вишивка
відома з давніх часів і набула великого поширення. Впродовж віків
удосконалювалась художня система вишивки, в якій гармонійно поєднуються такі
фактори, як: матеріал, техніка, орнамент, композиційно-колористичне вирішення.
Народний досвід зберіг найтиповіші, найбільш доцільні, позначені високим
мистецьким смаком зразки орнаменту, їх барвистість, вишивальні техніки. Сучасні
митці художньої вишивки йдуть далі, намагаючись віднайти власний стиль,
експериментують, перебувають у пошуку власних ідей. Все це дає різноманітний і
цікавий матеріал для занять у гуртку.
Завдання, яке стоїть перед керівником гуртка, – приділити увагу формуванню практичних знань, розвитку творчих здібностей, естетичних смаків у дітей. Розвивати відчуття кольору, просторову уяву при розробці сюжетних композицій. Усучаснювати вишивку при створенні полотен інтер’єрного призначення.
Завдання, яке стоїть перед керівником гуртка, – приділити увагу формуванню практичних знань, розвитку творчих здібностей, естетичних смаків у дітей. Розвивати відчуття кольору, просторову уяву при розробці сюжетних композицій. Усучаснювати вишивку при створенні полотен інтер’єрного призначення.
Метою програми
є формування компетентностей особистості засобами гуртка «Художня вишивка» .
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
Основні завдання полягають у формуванні таких компетентностей:
- пізнавальної,
що забезпечують ознайомлення з поняттями та знаннями,
які стосуються художньої вишивки як одного з видів народної творчості;
-практичної, що сприяє оволодінню навичками
виготовлення різноманітних вишитих виробів;
- творчої, що забезпечує формування творчих
здібностей;
- соціальної, що сприяє вихованню дбайливого, шанобливого ставлення до
народних традицій, національної свідомості, формування естетичного смаку,
популяризації художньої вишивки;
- виховної, що прищеплює гуртківцям любов до прекрасного і повагу до надбань
української національної культури та мистецтва; раціональне використання
дозвілля та заповнення його цікавою і корисною працею.
Навчальна програма гуртка «Художня
вишивка» розрахована на гуртківців10-17 років і передбачає 2 роки навчання за
початковим та основним рівнем підготовки.
-1-ий рік - початковий
рівень – 185 год. на рік, 5 годин на тиждень;
-2-ий рік – основний
рівень – 150 год. на рік, 4 години на тиждень.
За основу взята Програма з позашкільної освіти. Художньо-естетичний
напрям. Випуск 2, рекомендовано Міністерством освіти і науки України ( 2009
рік).
Кількісний склад
навчальних груп: перший рік навчання – 15 гуртківців (10-13 років); другий рік навчання – 13
гуртківців(14-17 років).
Змістовне наповнення
програми має спрямованість і реалізується здебільшого шляхом застосування
практичних форм і методів організації занять.
Навчальний матеріал програми адаптований до занять із вихованцями різного рівня підготовленості.
Навчальний матеріал програми адаптований до занять із вихованцями різного рівня підготовленості.
Навчальною програмою
передбачено теоретичні й практичні заняття. При викладанні теоретичного
матеріалу використовуються такі методи роботи: розповідь, яка супроводжується
показом репродукцій; бесіди з переглядом
та аналізом зразків вишитих виробів. Для більш успішного засвоєння матеріалу на
заняттях з гуртківцями використовуються також кольорові плакати із зображенням
вишитих виробів і схемами до них, різноманітні ілюстративні та фотоматеріали,
вироби народних майстрів.
Програма розрахована для
роботи з гуртківцями середнього шкільного віку. Вона передбачає дворічне
навчання дітей у гуртках основного рівня.
На першому році навчання діти знайомляться з вишивкою як одним із видів українського народного мистецтва, навчаються працювати з різними матеріалами та інструментами. У процесі навчання вони набувають практичних навиків при виготовленні мініатюрних виробів, підборі типу ниток, тканин та інших матеріалів, вивчають правила безпеки життєдіяльності під час роботи різними матеріалами та інструментами.
На першому році навчання діти знайомляться з вишивкою як одним із видів українського народного мистецтва, навчаються працювати з різними матеріалами та інструментами. У процесі навчання вони набувають практичних навиків при виготовленні мініатюрних виробів, підборі типу ниток, тканин та інших матеріалів, вивчають правила безпеки життєдіяльності під час роботи різними матеріалами та інструментами.
На другом році навчання
гуртківці знайомляться із складнішими технологіями виготовлення художньої
вишивки, самостійно працюють з малюнками, вишивають об’ємні картини.
Працюючи над колективними завданнями, вони виконують окремі частини
спільної композиції, це згуртовує
колектив, оскільки діти розуміють, що кінцевий результат залежить від роботи
кожного. Колективна робота виховує у гуртківців дружні стосунки, відчуття
взаємодопомоги.
Програма інтегрує знання гуртківців із різних предметів: історії, народознавства, креслення, малювання. На заняттях використовуються: кольорові малюнки, фото і відеоматеріали, що дає можливість глибше розвинути художні здібності, фантазію і творче мислення дітей.
Програма інтегрує знання гуртківців із різних предметів: історії, народознавства, креслення, малювання. На заняттях використовуються: кольорові малюнки, фото і відеоматеріали, що дає можливість глибше розвинути художні здібності, фантазію і творче мислення дітей.
Для розширення світогляду
вихованців проводяться екскурсії в музеї, на виставки творів народного
мистецтва, зустрічі з майстрами вишивки, а також дитячі ранки, родинні свята,
конкурси тощо. Протягом кожного навчального року з дітьми ведуться бесіди з
народознавства, українського декоративно - прикладного мистецтва, бесіди про
культуру і традиції предків.
Контроль засвоєння програми гуртківцями здійснюється через поточні перевірки занять у групах індивідуального навчання.
Контроль засвоєння програми гуртківцями здійснюється через поточні перевірки занять у групах індивідуального навчання.
Для розширення світогляду
гуртківців проводяться екскурсії в краєзнавчий музей, на виставку творів
народного мистецтва.
У
програмі передбачено індивідуальну роботу з вихованцями згідно з
Положенням
про порядок організації індивідуальної та групової роботи в позашкільних
навчальних закладах, затвердженого наказом Міністерства освіти і науки України
від 11.08.2004.
Початковий
рівень, перший рік навчання.
Навчально-тематичний
план.
№
з/п |
Тема
|
Кількість годин
|
||
Теор.
|
Практ.
|
Усього
|
||
1
|
Вступ.
|
2год.
|
2год.
|
|
2
|
Українська народна вишивка.
|
2год.
|
10год.
|
12год.
|
3
|
Основи композиції,
кольорознавства.
|
2год.
|
4год.
|
6год.
|
4
|
Виготовлення сувенірних
виробів.
|
4год.
|
12год.
|
16год.
|
5
|
Вишивання виставкових
виробів середньої складності.
|
2год.
|
141год.
|
143год.
|
6
|
Екскурсії, вистави.
|
4год.
|
4год.
|
|
7
|
Підсумкове заняття.
|
2год.
|
2год.
|
|
Разом
|
185год.
|
Зміст програми
1.Вступ
(2 год)
Теоретична частина. Ознайомлення вихованців із планом роботи гуртка на навчальний рік.
Правила поведінки в колективі. Організаційні питання. Техніка безпеки на
заняттях. Організація робочого місця.
2.Українська народна вишивка.
Теоретична частина. Українська народна вишивка її види й призначення. Різноманітність
технік вишивки.
Практична частина. Виготовлення зразка.
Виконання технік вишивки : «хрестик», «гладь», «вирізування», «занизування», мережки.
3.Основи
композиції, кольорознавства.
Теоретична частина. Основи композиції. Поняття про основні кольори спектра. Теплі і холодні
кольори. Поєднання кольорів у вишивці.
Практична частина. Робота над ескізами для сувенірних виробів(листівки).
4.Вишивання сувенірних виробів(листівки).
Теоретична частина. Одноколірне і багатоколірне вишивання. Гладь, її види, застосування.
Характерні особливості двобічної гладі, штопки,
стеблового і рококо. Спосіб закріплення ниток. Короткий
опис виконання технік вишивки: «двобічна гладь», «стебловий», «штопка».
Практична частина. Вишивання
сувенірних виробів (листівок):
- нанесення малюнка на тканину;
- натягнення тканини на п’яльця;
- добір ниток за кольоровою гаммою;
- вишивання технік – «двобічна гладь»,
«стебловий», «штопка»; «рококо»;
- технічне корегування технік;
- зняття тканини з п’ялець;
- оформлення листівок.
5.Вишивання виставкових картин середньої
складності.
Теоретична частина. Психологічний вплив кольору на людину. Гамми кольорів та їх поєднання
при вишиванні художніх картин.
Практична частина. Розробка ескізів. Кольорове рішення в ескізах.
Підбір тканини. Натягування тканини на раму. Нанесення малюнка на тканину.
Гамма кольорів та їх поєднання. Підбір кольорових ниток, технік для вишивання
картин. Вишивання картин техніками: «художня гладь», «двобічна гладь», «штопка»,
декорування картин технікою вишивки «шнур уприкріп».
Оформлення картин
6.Екскурсії, конкурси, свята, виставки.
Екскурсії в краєзнавчий
музей. Екскурсії на виставку творів народного мистецтва в Рівненську обласну
бібліотеку.
7.Підсумок.
Проведення
виставки дитячих робіт. Визначення кращих вихованців. Завдання на літо.
Прогнозований результат
Вихованці
повинні знати:
- оригінальні особливості української
народної вишивки;
- основи композиції, кольорознавства;
- техніки, які використовуються в
процесі вишивання;
- основні правила техніки безпеки,
вимоги та організація робочого місця;
- правила користування необхідними
інструментами та матеріалами.
Вихованці
повинні вміти:
- натягувати тканину на раму;
- розробляти композиції;
- переносити малюнок на тканину;
- виконувати техніки: «двобічна гладь», «cтебловий», «штопка».
- натягувати тканину на раму;
- розробляти композиції;
- переносити малюнок на тканину;
- виконувати техніки: «двобічна гладь», «cтебловий», «штопка».
Вихованці
повинні набути досвіду:
- підбирати
тканину;
- самостійно створити малюнок для вишивання;
- підібрати техніки вишивки для роботи.
Основний
рівень, другий рік навчання.
Навчально-тематичний
план
№
з/п |
Тема
|
Кількість
годин
|
||
Теор.
|
Практ.
|
Усього
|
||
1
|
Вступ.
|
2год.
|
2год.
|
|
2
|
Розробка композицій для
виставкових картин.
|
2год.
|
8год.
|
10год.
|
3
|
Вишивання виставкових
картин за власним задумом.
|
6год.
|
130год.
|
136год.
|
4
|
Екскурсії
|
2год.
|
2год.
|
|
5
|
Підсумок
|
2год.
|
2год.
|
|
Разом
|
150год.
|
ЗМІСТ ПРОГРАМИ
1.Вступ (2 год)
Теоретична частина. Ознайомлення з планом роботи гуртка на навчальний рік. Правила
поведінки в колективі. Організаційні питання. Правила безпеки на заняттях.
Санітарно-гігієнічні вимоги.
2.Розробка композицій для виставкових
картин.
Теоретична частина. Ознайомлення із зразками виробів виготовленими гуртківцями попередніх
років.
Практична частина. Робота над ескізами за даною
темою. Кольорове вирішення
3.Вишивання виставкових картин за
власним задумом.
Теоретична частина. Підбір інформаційно - ілюстраційного матеріалу. Перегляд відеоматеріалів,
репродукцій, фото.
Підготовка тканини і ниток до вишивання:
-
підбір тканини;
-
способи перенесення малюнка на тканину;
-
підбір ниток за кольоровою гамою;
-
підбір технік вишивки.
Практична частина. Технологічні
особливості виконання виставкових картин:
- натягування тканини на раму;
- нанесення малюнка на тканину;
- вишивання техніками вишивки
(«художня
гладь», «двобічна гладь», «штопка», «сітківка»,
«роккоко», «мазок»);
- технічне корегування
композицій шнуром уприкріп.
Аналіз зробленої роботи.
Оформлення картин.
4.Екскурсії, виставки.
Екскурсії у виставкові
зали Рівного з метою ознайомлення з творчістю майстрів художньої вишивки.
Зустрічі з майстрами.
5.Підсумок.
Підведення підсумків
роботи. Проведення виставки дитячих робіт. Відзначення та нагородження кращих
вихованців.
Прогнозований
результат
Гуртківці повинні знати:
- історію української народної вишивки,
регіональні особливості;
- основні техніки вишивки;
- основи кольорознавства.
Гуртківці повинні вміти:
- розробляти малюнок для картин;
- вишивати за ескізом;
- поєднувати кольори в нитках.
- володіти основними техніками
вишивки («художня гладь», «двобічна гладь», «стебловий», «рококо», «сітківка»,
«мазок», «декорування картин шнуром укріпріп»).
Література
1. Програма з позашкільної освіти. Художньо-естетичний напрям. Випуск
2, рекомендовано Міністерством освіти і науки України . К: «Грамота ». 2009 р.
8 с.
2.Барадулина В. А. Основы художественного ремесла.
– М.: Просвещение, 1981.
3. Програма розвитку позашкільної освіти і виховання Рівненщини на 2009 – 2015 роки. – Рівне., 2009.
4. Гасюк О. О., Степан М. Г. Художнє вишивання. – К.: Вища школа, 1981.
5. Декоративно-ужиткове мистецтво / Словник. Т.2. – Львів: Афіша. – 2000.
6. Захарчук-Чугай Р. В. Українська народна вишивка. – К.: Наукова думка, 1988.
7. Кара-Васильєва Т. В., Заволокипа А. А. Учитесь вишивать. – К.: Реклама, 1988.
8. Кара-Васильєва Т. Українська вишивка. - К., 1993.
9. Ніколаєва Т. А. Український народний одяг. – К.: Наукова думка, 1987.
10. Сорокіна Л. М. Учись вишивати. – К.: Освіта, 1992.
3. Програма розвитку позашкільної освіти і виховання Рівненщини на 2009 – 2015 роки. – Рівне., 2009.
4. Гасюк О. О., Степан М. Г. Художнє вишивання. – К.: Вища школа, 1981.
5. Декоративно-ужиткове мистецтво / Словник. Т.2. – Львів: Афіша. – 2000.
6. Захарчук-Чугай Р. В. Українська народна вишивка. – К.: Наукова думка, 1988.
7. Кара-Васильєва Т. В., Заволокипа А. А. Учитесь вишивать. – К.: Реклама, 1988.
8. Кара-Васильєва Т. Українська вишивка. - К., 1993.
9. Ніколаєва Т. А. Український народний одяг. – К.: Наукова думка, 1987.
10. Сорокіна Л. М. Учись вишивати. – К.: Освіта, 1992.
Немає коментарів:
Дописати коментар