Анотація власного досвіду

"Живопис голкою й ниткою"
Опис досвіду

Актуальність досвіду

      У сучасному світі гостро стоїть проблема творчого розвитку особистості. Кожна цивілізована країна дбає про творчий потенціал суспільства загалом і кожної людини зокрема. Посилюється увага до розвитку творчих здібностей особистості, надання їй можливості виявити їх.
      Соціальні перетворення в українському суспільстві докорінно змінили пріоритети в галузі освіти. Інноваційна філософія визначила головну стратегію педагогічної діяльності: формування духовного світу особистості, утвердження загальнолюдських цінностей, розкриття й розвиток потенційних можливостей і здібностей учнів. Розв’язання цих актуальних проблем можливе лише на основі широкого запровадження нових педагогічних технологій, спрямованих на розвиток творчих сил, здібностей і нахилів особистості.
      Значний вплив на реалізацію формування творчої особистості має декоративно-ужиткове мистецтво, а вишивка – один із найпоширеніших його видів. Дуже важливо створити сприятливі умови для розвитку у гуртківців творчої активності, художнього смаку й уявлення. Ознайомившись з українською народною вишивкою, її історією, техніками, вихованці знаходять свій власний стиль, свою технологію виконання.

Практична значущість

      У період з 2008  року по 2015 рік розроблялись проекти з оформлення навчальних кабінетів закладу. За ці роки гуртківцями були оформленні кабінети: української мови, української літератури, біології, географії, правознавства.
Вишиті картини стали своєрідним дороговказом для школярів у формуванні повноцінної особистості, справжнього громадянина України. Картини сприяють розумінню вихованців поняття “національна ідея”, що розкривається через художні образи.
У процесі роботи над створенням вишитих картин в гуртківців сформувався художньо-естетичний смак, вони оволоділи відчуттям кольору, техніками, набули практичного досвіду.


Провідна ідея досвіду

       Сприяти формуванню не лише мистецьких смаків і явищ, а й вольових якостей особистості. Адже для створення картини дитині потрібно не лише володіти певними техніками, а й наполегливо працювати, пройшовши всі етапи створення роботи.Творчі практичні заняття розвивають в дітей почуття приналежності до української народної кулдьтури, формують вміння творити прекрасне,  що базується на вікових традиція та бере витоки від народної вишивки.
 

Мета роботи

      Формування індивідуальних трудових навичок, надбання і вдосконалення вмінь, необхідних при вишивці різними техніками. Набуття практичного досвіду вихованцями гуртка, що дає змогу творити самостійно вироби інтер'єрного побутового призначення. Створення вишитих картин під впливом народних українських класичних традицій, що формує духовність та почуття любові і поваги до рідного народу та України.

Інноваційна значущість

      Докорінне оновлення традиційної української вишивки, пошук нових оригінальних поєднань різних відтінків і кольорів, створення нових технік, надання творам особливого кольоро-ритмічного ладу, зв'язок вишивки з етнічними традиціями.

Суть досвіду

      Мистецтво декоративного оформлення є одним із наймасовіших видів художньої творчості. Естетичний і емоційно-виразний початок є важливою особливістю декоративно-оздоблювальної роботи. Формуючи творчі здібності у гуртківців, учитель розвиває смак, відчуття прекрасного, творчу ініціативу. Одним із завдань гуртка є оформлення інтер'єру навчальних кабінетів школи стендами та панно. Структура проекту з оформлення навчальних кабінетів вишитими картинами.
      У період з 2008 року по 2015 рік розроблялись проекти з оформлення навчальних кабінетів. Це сприяло формуванню національно свідомої, внутрішньо багатої особистості, готової до активної діяльності у всіх сферах життя демократичного суспільства. Паралельно ставилось завдання долучити вихованців до естетики в декоративному оформленні робіт, виявити їхні творчі вподобання, смаки.
      Першим проектом був клас української мови. Вишивкою (за допомогою картин) було проілюстровано історичні етапи розвитку української мови. На них зображено розвиток української писемності. Тут і філософія Сковороди, і Біблія, і Шевченківська хата, й українська символіка .
Картини в цей клас вишиті коричневими нитками різних відтінків. Тільки українські державні символи: герб, прапор, Конституцію – вишивали різноколірними нитками для підсилення їхньої значущості. Техніки, якими виконувалися ці роботи, органічно доповнювали одна одну, врівноважуючи композицію або підсилюючи загальний ефект картин 
      Мета, яка ставилась під час виконання цього завдання, була досягнута. Гуртківці оволоділи творчими компетентностями; навчилися узагальнювати, робити висновки, набули навичок творчої діяльності, здобули практичний досвід під час вишивання картин. Діти ознайомилися з різними техніками вишивки і їх практичним виконанням: “художньою гладдю”, “двобічною гладдю”, “штопкою”, “шнуром уприкріп”, “стебловим”.
      Наступним проектом було оформлення класу української літератури. У роботах відтворено історію української літератури. Картини стали своєрідним дороговказом для школярів у формуванні повноцінної особистості, справжнього громадянина України. Вони сприяють розумінню учнів поняття “національна ідея”, що розкривається через художні образи.
Завдання, яке стояло перед гуртківцями, полягало в проникненні національною ідеєю через сприйняття художніх образів, дослідження значимості велетнів українського слова (Г.Сковороди, І.Франка, Л. Українки, Т.Шевченка, У. Самчука). Виконання цих робіт сприяло формуванню творчої особистості, піднесенню патріотичних почуттів учнів.
       У кабінеті біології на гобеленах представлено флору і фауну різних куточків України. Метою створення картин було показати різні види екосистем України та різноманітність видового складу рослин і тварин. Особлива увага приділялась декоруванню рослин, які мали бути наочним посібником.
Під час виконання цих робіт перед гуртківцями стояло завдання:
  •         максимально чітко відшліфувати техніки, якими вишивались картини;
  •         оволодіти кольоровою гамою в нитках;
  •         набути технічних навиків під час декоративного оформлення картин для досягнення         естетики.
      Під час оформлення кабінету географії ми ставили перед собою інші цілі: відтворити за допомогою картин всю повноту та різноманітність природи України, її ландшафти. Учениці виконували трьохметрове панно, на якому зобразили географічну карту України – від лісів і боліт Полісся на півночі до степу і Кримських гір на півдні.
      Перед гуртківцями стояло завдання передати двоплановість за рахунок об’ємних квітів, що зображались на першому плані. Складність полягала у підборі технічного декору для відтворення південної трави “ковили”, а також виготовленні і кріпленні декоративних квітів, кущів, моху. Під час роботи виникла ідея вільного накладання “шнур уприкріп” для імітації рослин.
      В оформленні кабінету правознавства, над яким працювали гуртківці, було поставлено завдання досконалого технічного виконання вишитих картин. На відміну від попередніх об’ємних робіт, картини в цей клас мали бути площинними. У заданій темі живопис був недоречним, тому важливо було виграти технікою і декоративним оформленням вишитих картин.
       Для цього ввели в роботу одну із найскладніших технік – імітацію ткацтва: “штопку”, техніку так званого перебору ниток основи. Використовувались синтетичні нитки для ефекту блиску, також вводилась техніка “шнур уприкріп” для збільшення чіткості зображувальних основних композиційних елементів картин: національного прапора, герба, будинку Верховної Ради.
      Завдання щодо формування творчих здібностей вихованців на заняттях гуртка “Художня вишивка” успішно реалізуються. У процесі навчання в гуртківців формується художньо-естетичний смак, вони оволодівають відчуттям кольору, різними техніками вишивки, набувають практичного досвіду.
Завдання, які ставлю перед собою:

  • пізнавальної - ознайомлення із різними способами виготовлення картин;
  • практичної - технологія вишивання картин, оволодіння основними техніками вишивки;
  • виховної - прищеплювання гуртківцям любові до прекрасного і повагу до надбань української національної культури та мистецтва; раціональне використання дозвілля та заповнення його цікавою та корисною працею;
  • творчою - задоволення потреб особистості в творчій самореалізації, творчого підходу до праці, бажання творити і втілювати свої ідеї в життя;
  • соціальна - розвиток культури спілкування, виховання позитивних якостей емоційно-вольової сфери: самостійність, наполегливість, уважність, охайність, старанність у роботі, доброзичливість.

      Метою гуртка “Художня вишивка” є формування творчої особистості засобами мистецтва. Завдання керівника гуртка художньої вишивки полягає у розширенні знань гуртківців про мистецтво, його особливості, формуванні творчої особистості, навчанні дітей відчувати прекрасне, а також формуванні вміння бачити красу у своїй повсякденній діяльності, емоційно сприймати навколишній світ.


Результативність досвіду

      Вихованці Людмили Іванівни  беруть участь у виставках, які організовує обласний центр естетичного виховання Рівного. Персональна діюча виставка гобеленів школярів теж одержала схвальні відгуки, а учениці Безсмертна Ольга, Буй Марія стали переможцями обласного та Всеукраїнського конкурсу учнівської творчості до Шевченківських днів «Об’єднаймося ж брати мої» (2012 р.)у номінації декоративно-прикладного мистецтва.Учениця 11-А класу Нечаєва Марта у 2014 р. стала переможцем цього ж конкурсу.Учениця 9-А класу Саприкіна Юлія брала участь у конкурсі "Всеукраїнський юнацький водний приз" та стала лауреатом цього конкурсу,що проходив у рамках міжнародного конкурсу "Stockholm Junior Water Prize"
Багато робіт було представлено на виставку присвячену Дню Незалежності України (2010-2014р.р.)яка проводилась у м.Рівне, а також гуртківці Людмили Іванівни брали участь в оьласному літературно-мистецькому святі "Дерманський світильник у с.Дермань Здолбунівського району" (2010р.). Роботи учнів творчі і неповторні. Про це свідчать відгуки глядачів як регіонального рівня, так і зарубіжних гостей.
      Завершена плідна робота над створенням гобеленів в кабінет правознавства і шкільного музею народної художниці України Марії Примаченко.
      Лисюк Людмила Іванівна зі своїми вихованцями творить красу, щоденно наповнюючи дитячі серця радістю і щастям. Свідченням цього була персональна виставка в Обласному краєзнавчому музеї «Мистецтво однієї школи» у 2013 році.












Немає коментарів:

Дописати коментар